Hmneverl » Specials » Kwaliteit verbeteren

Hoe verbeter ik kwaliteit in mijn werk?

Hoe verbeter ik kwaliteit in mijn werk? In werksituatie word je vaak geconfronteerd met problemen die een verbetering behoeven. Hievoor zijn een aantal uitstekende hulpmiddelen beschikbaar. Door de juiste methode toe te passen verhoogt u uw effectiviteit en de kwaliteit van uw organisatie.

De 8D-oplossingsmethode

De 8D-oplossingsmethode is een manier om problemen structureel aan te pakken. Oorspronkelijk werd deze methode vooral gebruikt door de auto-fabriekanten maar hij wordt nu veelvuldig toegepast in andere industrieen zoals de semiconductor industrie.

In bijna elk bedrijf komt het regelmatig voor. Er gaat iets mis en de paniek breekt uit. Wat is er aan de hand en vooral hoe kunnen we het oplossen. Laten we aan de hand van een praktisch voorbeeld eens kijken hoe de 8D-methode kan helpen problemen structureel aan te pakken en in de toekomst te voorkomen.
8D Oplossingsmethode

Pareto digram

Een Pareto diagram is een van de meest gebruikte tools om inzichtelijk te maken wat de belangrijkste aspecten zijn in een gegeven situatie. Het wordt vaak gebruikt om de performance van een bepaald proces te optimaliseren of om kosten te reduceren. Een blik op een Pareto verschaft gelijk inzicht en maakt duidelijk waaraan gewerkt moet worden.
Kwaliteitstool: Het Pareto diagram

Lean-5S

Lean-5S
De basis van alle verbeteractiviteiten is een stabiele en opgeruimde begin situatie. de 5S-methodiek helpt om uw werkplek te organiseren en op te ruimen. Van daar uit kunnen acties gestart worden om efficiënter te werken.

Failure Mode Effect Analyse (FMEA)

Een FMEA (Failure Mode Effect Analyse), is een methode om de risico's in een project in kaart te brengen en te beheersen. In essentie is het een simpele lijst waarin de risico's beschreven zijn. Per mogelijk risico wordt de kans van optreden, de kans op detectie en de ernst van de potentiële fout gewaardeerd. Dat resulteert uiteindelijk in een score die aangeeft welke risico's aandacht behoeven. Een juiste aanpak is essentieel voor een goed resultaat.
FMEA, hoe pak je dat aan.. met een coach!

5 Whys

Een van de hulpmiddelen bij het oplossen van problemen is de 5 Why aanpak. Een simpele maar effectieve manier om de oorzaak van problemen op te sporen. De 5 Why methodiek is in de jaren '70 bij Toyota ontwikkeld door Sakichi Toyoda en wordt nog steeds veel toegepast. Omdat de methode zo simpel is, is hij in veel gevallen makkelijk toe te passen. In dit artikel wordt uiteen gezet hoe u het best gebruik kunt maken van de 5 Whys.

De essentie van de 5 Whys is even simpel als effectief. Als je met een probleem geconfronteerd wordt, stel je over dit probleem een vraag die begin met Why/Waarom. Na het beantwoorden van die vraag stel je een vervolgvraag die voortborduurt op dit antwoord en die weer begin met Why/Waarom. Dit herhaal je een aantal keren en het laatste antwoord is de oorzaak van je probleem.
Problemen oplossen met de 5 Whys

Visgraat Diagram

In ieder bedrijf gebeurt het. Er doet zich een kwaliteitsprobleem voor in de productie en de oorzaak is na een eerste analyse niet duidelijk. Een goede methode om structureel de oorzaak van het probleem te vinden is het visgraat diagram. Door de mogelijke oorzaken in categorieën en sub-categorieën te verdelen wordt er top-down gewerkt naar een oplossing voor het probleem.

Als er zich in productie een probleem voor doet, zijn er meerdere tools beschikbaar om het te analyseren. Als het om structurele problemen gaat, is bijvoorbeeld een Pareto diagram een handig hulp middel. Is het probleem incidenteel, dan kan de analyse bijvoorbeeld met behulp van een visgraat diagram gemaakt worden. Als de 8D-methodologie gebruikt wordt, dan zal in de fase 4D dit hulpmiddel gebruikt kunnen worden.
Visgraat diagram (fishbone/ishikawa diagram)
8D Oplossingsmethode

8D Oplossingsmethode

De 8D-oplossingsmethode is een manier om problemen structureel aan te pakken. Oorspronkelijk werd deze methode vooral gebruikt door de autofabrikanten maar het wordt nu ook veelvuldig toegepast in and…
Kwaliteitstool: Het Pareto-diagram

Kwaliteitstool: Het Pareto-diagram

Een Pareto-diagram is een van de meest gebruikte tools om inzichtelijk te maken wat de belangrijkste aspecten zijn in een gegeven situatie. Het wordt vaak gebruikt om de performance van een bepaald pr…

Visgraat-diagram (fishbone/ishikawa-diagram)

In ieder bedrijf gebeurt het. Er doet zich een kwaliteitsprobleem voor in de productie en de oorzaak is na een eerste analyse niet duidelijk. Een goede methode om structureel de oorzaak van het proble…
Problemen oplossen met de 5 Why's

Problemen oplossen met de 5 Why's

Een van de hulpmiddelen bij het oplossen van problemen is de 5 Why aanpak. Een simpele maar effectieve manier om de oorzaak van problemen op te sporen. De 5 Why methodiek is in de jaren '70 bij Toyota…

Lean-5S, een methodiek voor efficiënter werken

De 5S-methodiek maakt deel uit van Lean Management. Eigenlijk is het heel eenvoudig. Als u werkprocessen wilt verbeteren is het eerst zaak om de bestaande situatie op te schonen. Daardoor worden lopen…
Gepubliceerd door Hmneverl op 07-07-2010, laatst gewijzigd op 06-11-2015. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.